Programutvecklarna ligger ljusår före mig vad gäller säkerhet när man surfar. Visst försöker jag hålla mig uppdaterad även om jag inte begriper så mycket, så får mig så är det värt ett antal hundralappar om året för att skydda datorn så gott det går.
Problemet är nog snarare att jag tror jag är superskyddad via virusprogram, brandväggar, router etc. Likt förbaskad så får jag en massa irritationer, allt från popupfönster till märkligt sega eller hängande sidor rätt vad det är. Jag råkade t.ex av misstag i farten trycka ja på en knapp när jag skulle installera någon test av en ‘reningsprogram’ och fick in den där förbaskade Yahoo toolbar, den är bara stört omöjlig att få bort, fast jag raderar i systemeditorn.
En del sidor måste man ju bara godkänna coockies, activeX etc. för att det ska fungera och där ligger problemet att jag kan inte tillräckligt för att ha den kontroll jag önskar. Aftonbladet är ett av de ställen jag har blivit mer än irriterad på senaste tiden. Ja jag får skylla mig själv eftersom jag använder IE när jag t.ex läser tidningar eller surfar externt, detta för att jag arbetar i Firefox och har oftast så många andra sidor och flikar uppe då, så jag vill separera det hela. Bland annat så poppar det upp reklamfönster från ilead.track.it från Aftonbladet, så där hjälper inte popupstoppare.Min syn på saken är att Ab blir sämre och sämre, bara reklam i huvudet på dem.

Titt som tätt fryser sig hela websidan, detta för att Ab har så förbannat mycket reklam, som gärna vill poppa upp i ett antal fönster, vilket jag sagt ifrån, men av någon anledning tycks det slinka emellan ibland och verkar ändå lägga sig i bakgrunden. Jag har inte lyckats lösa problemet och det slutar väl antagligen med att jag slutar läsa kvällstidningarna, för man får ju i det närmsta epilepsianfall av all jäkla blinkande reklam överallt.

Peppar peppar, jag har aldrig haft något virus, men däremot har ibland sk. spionprogram och annat som räknas som osäkert slunkit igenom. Nu läste jag på E24 en artikel om farligare web. Google har gjort en djupanalys och kommit fram till att var tionde hemsida är en veritabel smittohärd för virus och annan skadlig kod, åtminstone bland de 4,5 miljoner sidor de analyserat och det är ju bara en droppe i havet av alla som finns och kommer till. Visserligen hör Norden till de mer vänliga sidorna, men bara för att vi inte är upphov till skadlig kod är det inget som säger att vi inte sprider skiten.

Nu rekommenderade man gratisprogrammet SiteAdvisor, som jag genast installerade. Programmet lägger till en liten knapp i verktygsfältet, tyvärr verkar den bara finnas för IE.

När man surfar på Internet ändrar knappen färg, som en upplysning om SiteAdvisors testresultat. När du besöker en ”röd” webbplats visar SiteAdvisor också ett varningsmeddelande med mer information.

<!– Firefox only:En liten McAfee SiteAdvisor-knapp ska nu visas längst ned till höger i Firefox (i statusfältet).

När du surfar på Internet ändrar knappen färg som en upplysning om SiteAdvisors testresultat.

Du kan klicka på McAfee SiteAdvisor-knappen om du vill visa en meny med fler alternativ. Här kan du också anpassa SiteAdvisor.

–>Något annat jag hittade på deras websida var två frågeformulär SpamQuiz, som jag testade. Synd att frågorna gäller utländska sidor som man inte besöker, men det spelar ingen roll. Jag var ute efter slutreslutatet utan att svara på frågorna, så fick jag fram svaret på hur seriösa sidor är som man lämnar ut emailadressen till. Man börjar få en hum av varför man får dessa spam i mailen, även fast jag är väldigt restriktiv med mina mailadresser. Nästa quiz gällde spyware, lika nedslående där, så ta en titt på svaren, hur det kan se ut om du nyttjar, smilys, fildelning, lyrics och skärmsläckare.

Känner du dig det minsta osäker när du är ute och surfar så ta det säkra före det osäkra och installera SiteAdvisor, det är ju ändå gratis.

Andra bloggar om: , , , , ,

Ett svar to “”

  1. nokia 808 specification Says:

    It’s very trouble-free to find out any matter on net as compared to books, as I found this post at this site.

Kommentera

