Bloggosfärsgardet mot pedofilsidor har debatterats rikligt senaste tiden. I ett parallellspår blev yttrandefriheten samtalsämnet. Båda ämnena är lika viktiga att diskutera, men tyvärr som oftast, debatterna lägger sig ganska omgående, även allvarliga ämnen får bara sina ‘fem minuters viktigt’ . Det är synd för all makt utgår från folket och det tar inte bloggosfären vara på.

Att bloggosfären kan påverka det har vi märkt i flera fall, vi ger medias nyheter en extra kick, ja egentligen kanske den viktigaste faktorn. Vi kan ta exempel som Louicefallet, jag är övertygad om bloggosfärens reaktioner på Vetlandas socialtjänst har legat till grund för utvecklingen. Hur ofta händer det att åklagare inleder förundersökning mot tjänstemän?
Vi bloggare har en annan viktig funktion också, nämligen att det är inte bara media som idag styr vad som anses viktigt att skriva om, vilka nyheter som skall prioriteras eller vilka samhällsfrågor som skall debatteras. Ett bra exempel på det, är faktumet att det var just en bloggare ( Magnus Ljungkvist ) som fick Maria Borelius på fall.

Sen har vi då det senaste att ett bloggosfärsgarde lyckats stänga en ‘pedofilsite’. I farten fick man två andra bloggare avstängda och ytterligare en är anmäld, vilket ska bli intressant att ta del av den utvecklingen, för jag tvivlar starkt på att polisen lägger ner några resurser på detta om inte annat för att just olika lagar är så luddiga så ingen tycks med klarhet kunna bringa en lättbegriplig innebörd vad gäller bloggosfärens privata skrift.

Så den som tycker att bloggare inget betyder eller är ointressanta, bör nog tänka om ett par varv till. Märk mina ord, det ska sannerligen bli intressant att se hur nästa val kommer att se ut. Jag är övertygad om att partiernas budskap och löften till förändring, kommer att diskuteras ingående, vilket i allra högsta grad kommer att påverka partiernas valdebatter. Bloggosfären kommer inte att se ut då som det gör nu, makten att påverka har flyttas ut till folket mer än på själva valdagen. Det jag skrev på svt opinion min vision om år 2020, tror jag kommer mycket tidigare. Folket kommer via bloggosfären att påverka samhällsklimatet och utvecklingen på ett mer delaktigt sätt än förut.

Jag skulle vilja sammanfatta mitt eget konstaterande senaste veckan till att …

-Majoriteten av folket avskyr allt vad som har med pedofili att göra. Ja det finns även en massa andra benämningar på avvikande sexuella handlingar som är minst lika avskyvärda. Ta t.ex djursex, vem värnar om djuren?
-Jag tänker på att i vissa länder så är ju detta med pedofili helt lagligt och brukligt. Man gifter bort små flickor som många gånger är flerbarnsmödrar innan de uppnått myndig ålder.
-Sen har vi Sveriges delaktighet i barnsexhandeln vilket många svenskar bevittnar och utför i andra länder. Vi kan inte blunda för att vi förflyttar pedofilerna utomlands.
-Vi har incest vilket jag anser är ett större problem eftersom de barnen är helt oskyddade av sina anhöriga. Jag tvivlar nämligen på att incestförövarna i de flesta fall är desamma som de övriga pedofilerna som mer har ett allmänt intresse av barn.
Intressant är dock att läsa hos PrimaVi, om pedofiler

Även om många pedofiler avvisar den uppfattningen, att barn tar skada av att ingå i ett pedofilt förhållande, är detta ett faktum. Hos vuxna, som blivit sexuellt missbrukade av pedofiler som barn, kan iakttas symtom som bristande självtillit, skam, depression, alkohol- och drogmissbruk samt ibland även självmordsförsök.

Så står det liknande om incest

Många undersökningar på senare år visar, att det är män med låg självkänsla och som själva varit utsatta för incest eller andra sexuella övergrepp i barndomen, som förgriper sig (Marshall och Mazzucco, 1995). Förövaren kan givetvis också vara modern, men här är mörkertalet stort, då denna typ av incest är mer tabubelagd.

Det gör mig då väldigt förundrad över att inte diskussionerna i bloggosfären, riktar sig till den egentliga problematiken. Nämligen att få samhället att skydda dessa barn, där skulle ett bloggosfärsgarde kunna få upp ögonen på våra beslutsfattare och lagstiftare.
Om det är så illa att majoriteten av pedofiler och incestförövare själva är offer, så hjälper det inte att stoppa deras ‘informationsverksamheter’ på internet. Jag kan istället se det som ett rop på hjälp på obehandlade trauman.

När jag då läser DN debatten, att utsatta barn blir utan hjälp trots lagstiftning, byggd på en rapport från BRIS, då inser jag två saker. Dels att studien bygger på barn över 13 år ( då har många barn lidit i flera år innan de ens kan kommunicera med omvärlden ) men också

ungdomar inte kan berätta på Bup om bakgrunden till sina svåra symtom, som ofta härrör ur familjesituationen. Detta beror på att föräldrarna – som i vissa fall är förövare – deltar i behandlingen eller blir informerade i efterhand om vad barnen berättat.

Vilket innebär, som t.ex fallet Louice, eller för den delen hedersrelaterade brott, att barnen står helt ensamma. Här bör vi rikta vår gemensamma kritik om vi ens skall få någon ordning på pedofili, incest, ungdomskriminalitet osv. För jag är övertygad om de flesta problem som senare visar sig utåt grundar, sig på tidigare eller pågående brister eller konflikter i närmiljön.

Vi har som tur är olika hjälporgan som RSCI, Riksorganissationen Stödcentrum mot Incest, ungdomar.se, en hjälpportal i olika frågor och boj.se dit man också kan vända sig. De har alla tystnadsplikt till skillnad mot sjukvården som bryter tystnadsplikten när det gäller minderåriga. Det gör också socialtjänsten, då föräldrar kontaktas om ett barn själv söker hjälp.

Det som saknas i debatten är alltså, hur skyddar vi bäst alla våra barn? Personligen anser jag att barn som söker hjälp eller påvisar olika oroväckande beteenden, skall skyddas per omgående av samhället tills man utrett hur barnet kan hjälpas och vari problemen ligger. Här kan bloggosfären göra nytta som det påverkningsorgan vi är.

Andra bloggar intressant om: , , , , , , , , , , , ,

5 svar to “”

  1. N|. Says:

    Well. Med den länken till svt-vision så är du ju numera outad rätt rejält, vännen 🙂

    Jag håller med dig. OCh ett ytterligare problem är just den synen att ”pedofiler har själva blivit utsatta” – eftersom det innebär att en sån som jag, som varit utsatt för sexuella övergrepp (av min mor dock) blir misstänkliggjord per automatik. Fr a om jag, som nu, för en diskussion om yttranderättighet även för dem vars åsikter inte på något sätt är i närheten av mina.

    Det är för mig personligen ett stort problem, och ett problem eftersom det bygger på samma idioti som många i föregående debatt om pedofilsajten använt – guilty by (weak) association.

  2. Tonårsmorsa Says:

    Ja, det där med konkreta förslag för att våra barn inte ska skadas av pedofiler, har jag också saknat och srev om det i någon kommentar. Att gå ut och skrika; ”dö era jävla pedofiler” känns inte särskilt relevant…! Diskussionen måste fortgå, om vi vill hjälpa våra barn på riktigt! Bra inlägg! Kram!

  3. Alter Ego Says:

    @ N|. Ja det har varit ett himla tjatande om anonymitet, men vem sjutton blir gladare eller klokare av ett namn eller bild. Alla känner apan men apan känner ingen .. typ.

    Intressant det där du skriver om misstänkt per automatik, det visar på människor inskränkthet. Själv varken vill eller orkar jag reflektera om vad människor placerar in mig i för alla möjliga fack, det räcker så bra med de olika versioner jag hört. .. Jag brukar säga; din tolkning överensstämmer inte med sanningen, men det är du för insnöad att begripa. .. Jag lever efter mottot att så länge JAG vet vad som är sanning och fakta, så bryr jag mig inte om vad andra tror och tycker om mig.
    Jag är lika pratglad ändå 😉

    @Tonårsmorsa, du har rätt, folk är så bra på att klaga, hålla med eller bara vilja ha ändring. Men att komma med konkreta förslag eller diskutera fram en lösning det har man oftast ingen lust eller ork till.

  4. Tonårsmorsa Says:

    Precis! Jag menar att pedofiler kommer att stanna kvar på vår jord. Men det måste diskuteras och det måste komma konkreta lösningar för att skydda barnen. Visserligen får pedofilerna ”reklam” genom att vi länkar i ämnet (ditt senare inlägg), men där håller jag inte riktigt med dig, för jag tror att pedofiler redan hittat den sidan, om de vill (eftersom det räcker med att söka på pedofil för att finna den). Däremot så tycker jag att för att kunna debattera sidan i sak, så är det viktigt att ha läst den. Så länkningen tycker jag är ok, även om jag fattar vad du menar.

    Däremot håller jag verkligen med dig i att man måste kunna ha en förhoppning om att finna en ”lösning” i en så het och känslig diskussion. Men kan inte bara säga ”ta livet av dem”, för då stannar debatten vid bara hat och det hjälper knappast barnen!

    Hur som helst, saknar jag framför allt konkreta förslag. Går det att få en pedofil att kanske inte sluta TÄNKKA på våra barn, men att få dem att inte utföra olagliga handlingar mot våra barn, med hjälp av terapi/behandling etc. För DET skulle ju verkligen vara mycket värt för våra barn!! Ha en bra dag och en fin helg! Kram!

  5. Håll facklan brinnande (Bloggstafetten sträcka 1) | Bloggtidningen Says:

    […] Årets viktigaste ämne måste bli övervakningssamhället och i detta kan bloggosfären påverka. […]

Kommentera

