Utslängd från min egen blogg

Katastrofen är ett faktum. Jag är utslängd från min egen blogg resonerar.se. För att info skall komma ut,  hoppas jag det länkas till detta, därför har jag trackbackat detta inlägg.

Jag har tvingats ta till en nödlösning och aktivera upp en wordpress.com blogg. Det var länge sedan jag kände mig så sårbar och fullständigt utan kontroll för jag begriper absolut ingenting. Snacka om att vilja nå omvärlden, men inte kunna. Vilket får mig att tänka på om det skulle bli totalt strömavbrott i Sverige eller något annat katastrofalt som ‘viruskrig’. Hur sjutton får man in eller ut information då?

Jag har mig själv att skylla eftersom bloggen resonerar.se har strulat en längre tid, med ständiga 500 Internal Server Error. Av wehotells supporten får jag ingen hjälp för de kan inte spåra dessa fel.

Jag trodde problemet skulle lösa sig när jag uppgraderade till senaste wordpress. Men ack strulen är värre än någonsin. Därav har jag inte heller varit så speciellt aktiv och entusiastisk i bloggningen. Alla utkast jag skrivit går inte att hämta igen, jag kan inte söka inlägg, knappt hantera något bakom kulisserna för det mesta försvinner för att bytas ut till dessa ‘server error’.

I morse skulle jag så skriva ett inlägg utifrån att Joakim på Mindpark frågade hur responsen blivit efter Aftonbladets paneldebatt som jag var en av deltagarna i. Vad händer när jag ska posta inlägget. – Jo jag är utslängd från min egen blogg. ( jag kommer att lägga det inlägget i denna blogg tillsvidare )

Får ett 403 meddelande som lyder

Bad Behavior

You don’t have permission to access /php-bin/wp-login.php on this server.

Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Nu har jag alltså suttit hela dagen med detta, mycket frustrerande eftersom jag ingenting kan om databaser. Jag kan inte ens hitta att jag skulle ha en mapp som heter /php-bin/

Att försöka sig på att få hjälp från one.coms online support, är som vanligt att hoppas på för mycket. Jag tycker de borde ju åtminstone ha lite mer databaskunskap än mig.

Du chattar nu med ‘Ajdin’
Ajdin: Hej och välkommen till One.com chatsupport. Hur kan jag hjälpa dig?
Du: Hej, kan du möjligtvis hjälpa mig, min web har strulat hela dagen jag får server 500 meddelanden, databasen verkar paj. Senaste timmarna kan jag inte ens logga in på mitt wordpress jag får bara upp You don’t have permission to access /php-bin/wp-login.php on this server
Du: resonerar.se gäller det
Ajdin: vänta lite
Ajdin: konstigt nog ser jag inget fel på ditt webbhotellskonto
Ajdin: förutom att sidan inte visas
Ajdin: har du alla din filer på kontot?
Du: jag hittar inte ens någon mapp som heter php-bin
Du: jag har inte ändrat någonting
Ajdin: okej….
Ajdin: tyvärr så kan jag själv inte se vad som är problemet
Ajdin: Det här problemet är av den typen som kräver att man fördjupar sig i det lite mer vilket kräver mer tid. Tyvärr har inte jag den tiden eftersom jag arbetar med chatt. Därför måste jag tyvärr be dig att skriva till support@se.one.com för att våra tekniker ska kunna undersöka ditt webbhotellskonto
Du: kan jag bara radera databasen resonerar_se och skapa en ny och importera mina inlägg
Ajdin: du kan inte radera databasen
Ajdin: men du kan radera dina tabeller
Ajdin: men exporeta dem först till din dator
Ajdin: så att du ha en backup
Du: ja jag menar det om jag tömmer allting. Problemet är att jag lyckas inte ta backup jag tror det är något fel på själva databasen
Ajdin: då är det bäst att du kontaktar våra servertekniker på support@se.one.com så att du får rätt hjälp
Du: ja jag har gjort det flera gånger men de ser inget fel påstår de. Ändå har detta strul pågått sedan ni uppdaterade phpadmin och mysql
Du: det är ju ganska tröstlöst att behöva vänta ett dygn på svar, sen får man något tokigt svar som man måste svara på och så kan det hålla på i flera dagar. …
Ajdin: men det kan inte vara snat att de inte svarade något
Ajdin: sant
Du: de svarar att de inte ser något fel eftersom jag får ‘500’ och de påstår att de inte spars någon serverlogg som felmeddelandet hänvisar till
Ajdin: vänta lite
Du: men behöver jag verkeligen en backup på tabellerna för att kunna importera mina gamla blogginlägg. Om jag raderar den befintliga byggs det inte upp en ny då eller hur fungrar det
Ajdin: ja nu har jag pratat med en kollega och du ska skriva till support och säga att du har problem att ta back up i din databas. då kan våra tekniker testa själva och hälpa dig med att lösa problemet.
Ajdin: det är tyvärr inget som kan lösas via chatt
Du: nej jag förstår det, men måste jag ta backup, bildas inte en ny databas om jag importerar mina inlägg?
Ajdin: var har du dina inlägg?
Du: jag har ju installerat om till senaste wp så problemet verkar inte bero på själva wordpress. Tar jag då en backup så kanske jag importerar problemet igen, så tänkte jag, ifall det nu är fel i tabellerna
Du: de har jag lyckats få ner innan till min dator i en xml fil
Ajdin: ja jag kan tyvärr inte svara på det problemet. det verkar för komplicerat för att jag ska våga ge dig ett svar.
Ajdin: jag vet att man kan importera sina databastabeller
Ajdin: med hjälp av import funktionen
Ajdin: och då ska alla tabeller finna i den filen
Du: men mina utkast går inte att hitta igen för de tar inte databasen upp och jag kunde nu inte heller ladda upp bilder heller
Ajdin: tabeller med innehåll
Du: jo så har jag gjort förut, det var mer själva databasen ni tillhandahåller som jag inte riktigt begriper hur den fungerar ifall jag raderar befintligt
Ajdin: ja det är det jag inte förstår själv och kan därför inte hjälp dig med det
Ajdin: jag vågar inte ge dig något svar
Ajdin: eftersom det kan vara fel
Du: jag importerade inlägg när jag köpte domänen men då var den ju tom så jag vet inte om det blir samma om jag raderar befintligt. …. Hmm, vilka frågor kan man ställa till er på live helpen då?
Ajdin: ja de frågor som inte är för svåra när det gäller tekniken
Du: ok, så då beror det på vem man pratar med då vilken kunskap den personen har?
Ajdin: ja det kan bero på det
Du: ok då vet jag tack för hjälpen i alla fall
Ajdin: tack själv
Chat InformationChat-diskussionen har avslutats av supportern.

Nu har jag inte mycket annat att göra än att chansa på att radera allt i databasen och hoppas att jag får igång domänen igen.
När, hur och om den kommer upp igen vet jag inte.

Brukar du följa det jag skriver så får du gärna bokmärka denna blogg så länge


Andra bloggar intressant om: , , , , , ,

Etiketter: , , , , , , ,

33 svar to “Utslängd från min egen blogg”

  1. mymlanthereal Says:

    Både Skrymta och Deeped har haft samma problem. Kolla med dom!

  2. drf Says:

    Jag läste att du bland annat fick ett felmeddelande som lyder: Fatal error: Allowed memory size of 16777216 bytes exhausted (tried to allocate 35 bytes) in /customers/resonerar.se/resonerar.se/httpd.www/wp-includes/wp-db.php on line 237

    En vän till mig säger att detta beror på att bloggen kräver mer minne än vad PHP tillåter för tillfället, du (eller supportkillarna) måste leta upp en fil som heter php.ini (borde ligga någonstans under /etc/), i php.ini letar du upp en rad där det står: memory_limit = 16M (det ser ut som att den är satt till 16M nu) och ändrar det till t.ex 25M.

    Testa sen igen och se om det förbättrar något, borde lösa just det problemet iaf.

    Jag lider med dig för övrigt din stackare 😦

  3. drf Says:

    Om du vill testa något själv innan du kontaktar den HELT VÄRDELÖSA SKITSUPPORTEN(tm) så kan du gå in i webrooten (/customers/resonerar.se/resonerar.se/httpd.www/) och antingen skapa eller editera filen .htaccess (japp punkten ska vara med där), lägg till en rad där du skriver: memory_limit = 25M

    Spara filen, testa igen.

  4. tonarsmorsa Says:

    Shit vilken grej!! Blir helt förstörd och dessutom livrädd att det ska drabba mig med! Om det är något fel på din sida, så är det kanske stor risk att samma fel finns hos mig. Men vart är din sida då? Är den bara borta, eller? Kram och lycka till!

  5. drf Says:

    Måste rätta mig lite, i .htaccess ska du skriva följande:
    php_value memory_limit 25M
    (inget likamedtecken)

    Om detta inte fungerar får du kontakta idiotsupporten och säga åt dem att i php.ini ändra till:
    memory_limit=25M
    (likamedtecken)

  6. Alter Ego Says:

    Tusen tack för råd.
    Men det är så illa att det inte finns någon php.ini någonstans. Har gått igenom varenda fil.
    Hittar inte den filen i orginalversionen av wp2.31 heller

    Inte heller hittar jag något som jag kan tänkas ändra i wp-db.php, felmeddelandet brukar dessutom ändra radnummer ibland.

    Det som gör att jag inte kommer in i bloggen nu är ju en hänvisning till /php-bin/wp-login.php men jag har ingen mapp eller fil som heter php-bin och i själva wp-login hittar jag inget fel och inte har jag mixtrat med några filer heller.

    Har kollat igenom massor av filer men hittar ingen som innehåller något med memory.

    Förstår ingenting för allt strul började när de uppdaterade databasen.

    Är så förbannat trött på detta så jag kokar av ilska, det är tur jag håller på att frosta av frysen så jag kan kyla av mig emellanåt.

  7. drf Says:

    Har du testat att skapa en fil i /customers/resonerar.se/resonerar.se/httpd.www/ som du döper till .htaccess då?

    I den skriver du:
    php_value memory_limit 25M

  8. drf Says:

    php.ini kommer du troligen inte åt, det är bara webbhotellet som får lattja med den.

    att felmeddelandet ändrar radnummer är fullt normalt eftersom det beror på hur mycket kod som hinner köras innan det tar slut på minne.

    Så testa det jag skrivit om .htaccess, om inte det fungerar säger du åt supporten att du behöver lite mer scriptminne. (DE får fixa php.ini)

  9. Alter Ego Says:

    Jag ska testa att slänga in htaccess:en för jag har ingen nu, så jag kan inte ha blockerat mig själv i alla fall 🙂

    Men jag fattar inte riktigt det där med httpd://www

    Jag kommer bara till roten /
    oavsett om jag går via ftp eller filhanteraren i webadmin. Men förr när jag lagt in htaccesser så har jag lagt dem i roten

  10. drf Says:

    det där med httpd osv är bara den fulla sökvägen, du hamnar med största sannolikhet direkt i den katalogen när du loggar in via ftp, ($HOME), så det är direkt i roten du ska lägga den ja 😀

  11. Alter Ego Says:

    Mycket märkligt när jag försöker lägga över filen så får jag meddelande att det redan finns en htaccess på 414 bytes som är modifierad 23 november, men det finns ingen synlig någonstans.
    Hrmm tror fanken det spökar här .. undrar vad det står i den.

    Glömde att säga att jag redan i början på oktober hade detta på tapeten med supporten om för lite scriptminne och errorfelet, men någon hjälp verkar de inte villiga att ge …

    ”Du kan också fundera på varför
    det bara är du och ingen annan kund som drabbas
    av alla dessa problem när WordPress är ett
    vanligt script som används av hundratals
    (om inte tusentals) andra kunder hos oss.
    Du kan också testa att uppgradera scriptet
    till senaste versionen som inte har några
    kända buggar. ”

  12. drf Says:

    Men åh SUCK!

    Det handlar om att din blogg kräver lite mer minne.

    Du kan (om du kommer åt wp-admin) testa att avaktivera lite tyngre plugins/widgets som t.ex statistikloggare och andra. Ju mindre plugins du har aktiva ju mindre minne krävs, när du dyker ner under 16MB så skall inte felet upprepas.

    Labba lite med det.

    Och se för i helvete till att byta webbhotell istället för att använda dessa klåpare. 😛

  13. Alter Ego Says:

    Tack snälla för att du försöker hjälpa mig.
    Tyvärr kommer jag inte åt någon ting i bloggen annat än filerna via ftp.

    Jag är inte så säker på att det handlar om minnet längre eftersom jag bara har ett fåtal plugins nu sedan jag uppdaterade. Jag tror det är något helt annat eftersom jag fått 500 serverfel på allt möjligt och då har det inte stått något om minnet.

    T.ex så kommer jag inte åt mina inlägg som ligger i utkast. Jag kan inte ladda upp bilder, jag kan inte söka inlägg, då syns bara typ 5 stycken. I praktiken kan jag inte göra någonting för än jag ser det där förbannade servermeddelandet, som inte säger någonting.
    Trots att det hänvisas till att jag ska kontakta supporten så svarar de att de inte vet vad felet är eftersom ingen information sparas och de kan inte återskapa det.

    Jag brukar inte ge mig utan lösa problem förr eller senare, men här känner jag mig besegrad 😦

    Grrrr. .. ja gissa om jag är trött på mig själv för att jag är dumsnål. Men jag har tyckt att det har varit så lätt på one.com jämfört med Fs data och Surftown som jag haft förut.

    Får avvakta 1 dygn och se om jag får något svar från supporten, som alltid brukar vara godag yxskaft oavsett hur tydligt man förklarar, så deras ‘hjälp’ brukar ta åtskilliga dygn, innan man får nöja sig med ‘ingenting’.

    Åter igen tack för dina försök till hjälp.

  14. Alter Ego Says:

    Det hjälpte inte med att slänga över en htaccess, eller rättare sagt skriva över den osynliga som tydligen fanns.
    Den här blev också osynlig och går inte att se någonstans, har aldrig varit med om något liknande 😦

  15. drf Says:

    Hmm, om filen redan finns där så borde de ha aktiverat tillgången till den, frågan är vilka options som tillåts i filen.

    Jag tror fortfarande att det är bra att utesluta ett fel i taget och du har uppenbarligen ett problem med minnesallokeringen.

    Ett försök kan vara att du döper om alla kataloger i /wp-content/plugins/ till något annat, tillexempel lägger du till ”temp” efter eller före. På så sätt kommer inte bloggen att hitta några plugins att köra och därmed kommer de inte att ta upp minne.

    Ber om ursäkt att jag tjatar men felsökning är alltid ett fel i taget, och minnesproblem har du, det är konstaterat.

    *vimsa*

    Sen att du inte ser .htaccess beror antagligen på att din ftpklient väljer att dölja den. Om du kan välja List Options i klienten så lägg till ”-a” (utan citationstecken).

    Annars kanske det finns något val som lyder ”Show hidden files” eller liknande. Borde leda till att du ser alla filer som finns.

  16. drf Says:

    Humm.. om du litar på mig så kan du ju alltid maila dina loginuppgifter (till adressen jag angivit till mina kommentarer) så kan jag ta en titt själv och se hur skeppet ligger så att säga, jag ändrar inget som kan leda till ytterligare problem utan kommer överlägga allt med en vän till mig som är rena datorguden jämfört med mig.

    Det är upp till dig, kan underlätta att titta direkt istället för denna burkkommunikation 😀

  17. Alter Ego Says:

    japp du hade rätt, jag hade inte ändrat i options i ftp:en. Undrar vad det stod i ursprungliga. Borde stå likadant hos alla så jag ska kolla in hos Tonårsmorsa

  18. polymeriska tankar » Anonym, okänd, troll eller bara dum? Says:

    […] detta så hoppas jag att Alter Ego återigen får kontroll över sin egen blogg. Sänt jävla skit […]

  19. Jack H Says:

    Tråkigt med strul och en rejäl tempoförlust. Idé: Byt till samma bloggverktyg som jag har. Inga problem nånsin whatsoever. Tricket är att betala för proffsiga prylar. Allt som är gratis brukar sluta som WordPress gör för de flesta: I miljoner internal errors.

    På köpet har jag fått oförtjänt många besökare via Google tack vare extremt smart kodning av leverantören.

  20. Alter Ego Says:

    @Jack, hade jag pengar skulle jag leja någon att blogga åt mig 😉
    Jag började en gång i tiden att blogga med MT, men jag tyckte det var allt för krångligt att begripa så sen gick jag över till WP.

    Det duger normalt till en amatörbloggare som mig. Kodproblem hör till, precis som vanlig html missar gjorde på sin tid. Men när man inte har kontroll hela vägen, i detta fall databasen så är det inte lätt att felsöka.

    Vad använder du för bloggverktyg då?

    Visst är det trevligt med många besökare, helst om man har annonser som ger inkomst. nu har inte jag det, så jag ser hellre kvalitetsbesökare än kvantitetsbesökare.
    Det ligger en himla massa krav på en om man måste pressas att skriva för att dra in pengar eller göra annonsörer nöjda. Men en dag så kanske även jag tänker om 😉

    I övrigt vill jag gärna ha tips på bra men billiga webhotell, för one.com får inga fler chanser när det skall förnyas till våren.

  21. Erik Laakso Says:

    Det är insticket bad behavior som spökar, läs mer här: http://www.bad-behavior.ioerror.us/category/bad-behavior/
    För min del hjälpte det ett tag men sedan strulade det igen varmed jag valde att avaktivera insticket helt.

  22. Alter Ego Says:

    Tusen tack drf, som satt åtskilliga timmar i natt i försök att fixa mitt problem.

    Tack även till Erik. Jag fick ungefär samtidigt svar från supporten som också hänvisade till det pluginet.
    Deras rekommendation var ..
    ”Hejsan!

    Det beror på att du använder pluginet Bad
    Behavior som anropar en sida som ger felmeddelande,
    det är alltså inte något problem som har
    med våra tjänster att göra. För att lösa
    det kan du redigera filen blackhole.inc.php
    och ändra raden:
    ”dnsbl.ioerror.us”, // Bad Behavior Blackhole
    till
    //”dnsbl.ioerror.us”, // Bad Behavior Blackhole ”

    Men jag såg via Eriks länk att det fanns en uppdatering av pluginet 6/12, då tydligen många fler än jag blivit utslängd från sin egen blogg.

    Just nu kommer jag i alla fall in på min blogg, så det återstår att se om alla problem är lösta.

  23. drf Says:

    Nu har jag vaknat igen, jag däckade tydligen på soffan igår efter mina duster med supporten. 🙂

    Bra att du kommer in på bloggen igen! Hoppas att du även kan börja posta inlägg och sköta om den som du vill, jag vill läsa! 😀

  24. Alter Ego Says:

    Hehe, jag har hållit på hela dagen med ett enda inlägg, som förhoppningsvis postas snart men som vanligt gör jag tusen andra saker samtidigt 🙂

    Men jag får fortfarande felmeddelande av gamla sorten, så jag tror det är kodfel någonstans i temat jag använder. Förmodligen något jag snurrat till själv.
    Nästa projekt blir att få till ett nytt tema … vilket jag sagt i åtskilliga månader nu 😉

  25. Bloggsoförens röda tråd | Alter Ego Resonerar Says:

    […] åtskilliga timmar igår kväll och in på natten i försök att hjälpa mig då jag hade blivit utslängd från min egen blogg. Pratade ett långt tag med den engelska chattsupporten och påtalade på ett fint men bestämt […]

  26. Teflonminne » Söndags-roundup v49 Says:

    […] med skiftnyckel och mejsel i högsta hugg under satellitmodell A-LT3R 3G-0 som var drabbad av totalhaveri. Arbetet var relativt framgångsrikt och med ett par passerande teknikers hjälp är den återigen […]

  27. Pibb Says:

    Hade samma problem på min blogg, och tog helt sonika bort mitt bad behavior efter att jag läst kommentarerna här, och nu funkar min också igen! Tack för att du haft samma problem som jag! 🙂

  28. Alter Ego Says:

    Visst är det löpelden som går genom bloggosfären, alltid kan man hitta eller få hjälp någonstans.

    Såhär efteråt så inser jag att det var ett internationellt problem. Problemet tycks iallafall försvinna när man uppgraderar till senaste Bad Behavior version.

    Något annat märkligt jag upptäckte var dock att andra siter kanske spärrar dig. Jag var inne på en webplats då det kom upp att mitt ipnummer var svartlistat på siten av Bad Behavior. Så kanske har man utestängt en massa läsare som man inte vet av nu.

  29. Bad Behavior spärrar ipnummer trots uppgradering | Alter Ego Resonerar Says:

    […] Behavior kan fortsätta spärra av Alter Ego Som en del kanske uppmärksammade så blev jag utslängd från min egen blogg förra veckan. Såväl Drf som Deep Ed, kom med råd och hjälp. Detta visade […]

  30. Stefan Says:

    Tips på webhotel: jaganvänder loopia och de har fram till nu iaf visat sig vara klippor när jag haft strul. Ett telesamtal och problemet är nästan löst direkt. Kunniga, villiga att testa och proffs.

    one.com är det bara apor som jobbar, samma sak med cliche som verkligen är en cliche på allt vad sugande service innebär.

    bra att du fått tillbaka din blogg

  31. Mona Says:

    Om du vill byta webbhotell rekommenderar jag Oderland, som jag själv använder mig av och hittills är helnöjd med; lätt att använda och stabilt. Har iofs. aldrig behövt vända mig till supporten, eftersom jag aldrig haft något strul som jag inte kunnat fixa själv under de två åren jag varit kund, men det kanske är ett bra betyg i sig för Oderland. Inte särskilt billigt, men det kanske stämmer att man får vad man betalar för? Jag har Silverkontot med 40 GB traffik/månad och 1 GB utrymme, och det kostar ca 1000 kr per år.

    Roligt att din blogg fungerar igen. Har haft samma strul med Bad behavior och valde att ta bort det helt.

  32. Stoppa spambotar med htaccess | Alter Ego Resonerar Says:

    […] stoppar. Tyvärr blev det ju något fel på BB och jag och många andra runt om i världen blev spärrade från våra egna bloggar. Trots att jag installerade uppgraderingen, så kan problemen kvarstå och spärra andra, därför […]

  33. estibiob Says:

    mm… bookmarked

Kommentera

